Letisko Bratislava má novú svetelnú približovaciu sústavu pre dráhu 22
Letisko Bratislava má v prevádzke najmodernejšiu svetelnú približovaciu sústavu pre vzletovo-pristávaciu dráhu 22.
Letisko Bratislava sa môže pýšiť s novou svetelnou približovacou sústavou, aké využívajú aj najväčšie svetové letiská. S výstavbou približovacej sústavy sa začalo v polovici februára a po 16 týždňoch výstavby je v prevádzke. “Jej výhodou sú moderné návestidlá s LED svetelným zdrojom, ktoré prinášajú až o 70 percent nižšiu spotrebu elektrickej energie oproti pôvodnej sústave,” informovala hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Ševčíková.
Letisko v Bratislave je zároveň prvým letiskom na Slovensku s približovacou svetelnou sústavou, ktorej návestidlá obsahujú LED svetelné zdroje. “Takéto približovacie sústavy využívajú napríklad letiská Londýn -Heathrow, Paríž-Orly či letisko v Osle. Pôvodnú svetelnú sústavu pre dráhu 22, ktorá slúžila na letisku 29 rokov, tvorili halogénové svetelné návestidlá. Počas rekonštrukcie sústavy boli halogénové návestidlá vymenené za nové, moderné návestidlá s LED svetelným zdrojom,” dodala hovorkyňa. Svetelná približovacia sústava naviguje pilotov lietadiel v noci a za zníženej dohľadnosti (napr. za hmly).
„Prevádzkové postupy a minimá pre dráhu 22 ostali nezmenené, nová približovacia svetelná sústava však zmenila sklon profilu. Výraznou mierou sa zároveň znížila spotreba elektrickej energie, a to až o 70 % oproti pôvodnej sústave. Použitím LED svetelných zdrojov sa zvýšila viditeľnosť celej svetelnej sústavy, a to v závislosti od denných a meteo podmienok, až približne o 20 percent,”vysvetlil vedúci oddelenia svetelno-zabezpečovacích zariadení Letiska M. R. Štefánika Marek Podmanický. „Tieto zmeny majú priamy vplyv na bezpečnosť v civilnom letectve tým, že znižujú pravdepodobnosť straty vizuálneho vedenia pilota počas priblíženia a pristátia,“dodal Podmanický.
Zaujímavé štatistiky z výstavby svetelno-približovacej sústavy PALS 22:
- počas stavebných prác sa natiahlo 15 km vysokonapäťových káblov,
- inštalovalo sa 222 kusov svetelných návestidiel,
- osadilo sa 214 kusov izolačných transformátorov,
- doviezlo sa 2 240 m3 zeminy,
- použilo sa 7 850 kg ocele,
- spotrebovalo sa 229 m3 betónu,
- na stavbe sa odpracovalo viac ako 450 hodín,
- do celého projektu bolo zapojených viac ako 50 pracovníkov rôznych profesií a zamerania,
- pracovalo sa pri teplotách vzduchu od 5°C do 20 °C,
- približovacia svetelná sústava bola podrobená 24 hodinovému záťažovému testu na plný výkon, 2 hodinám letového overovania a pozemnej kontrole,
- počas testovania boli návestidlá zapnuté viac ako 80-krát,
- namontovalo sa 16 ks špeciálnych krehkých stožiarov – najvyšší stožiar dosahuje výšku 8 860 mm,
- spotrebovalo sa viac ako 780 kW hodín elektrickej energie počas testovania a skúšok.
Letisko M. R. Štefánika má dve vzletovo-pristávacie dráhy – hlavnú dráhu 13-31 a vedľajšiu dráhu 04-22. Svetelné-približovacie sústavy sa nachádzajú pred pristávacími dráhami 31 a 22.
VIDEO: Airbus 321 Ural Airlines zasiahol kŕdeľ vtákov, núdzovo pristál v poli
Cyprus Airways prichádza na Bratislavské letisko s priamymi letmi do Larnaky
Letušky počas letu musia predávať losy a powerbanky
TIP pre dovolenkárov: Ako sa pobaliť do príručnej batožiny